Perisian Hamparan Elektronik / Microsoft Excel | Kembara Perisian
Subscribe:

Saturday 24 November 2012

Perisian Hamparan Elektronik / Microsoft Excel

6. Perisian Hamparan Elektronik

6.1 Pengenalan kepada Perisian Hamparan Elektroik

6.1.1 Kegunaan Perisian Hamparan Elektronik

Mikrosoft Excel ialah program hamparan elektronik yang membolehkan anda menguruskan data, menyelesaikan pengiraan, membuat keputusan, menyediakan graf, menyelesaikan pengiraan, membuat keputusan, mengyediakan graf dan menyediakan laporan professional. Pogram Excel terdapat TIGA bahagian utama:

Lembaran kerja – Lembaran kerja membolehkan anda memasukkan, mengira, manipulasi dan analisis data seperti nombor dan teks.

Pangkalan Data – Excel dapat menguruskan data contoh jika anda memasukkan data baru dalam lembaran kerja, excel akan sisih, mencari data dengan tepat dan memilih data mengikut criteria.

Graf– Grafik carta yang mempersembahkan data. Excel boleh menghasilkan carta 2D dan 3D seperti graf kolum, carta pie dan lain-lain.

6.2 Memulakan Microsoft Excel


6.2.1 : Launch Microsoft Excel
           

1. Klik Start button pada Task Bar
2. Klik All Programs


3. Klik  Microsoft Office untuk membuka aplikasi  Microsoft Excel



 
Pengenalan kepada  Window MS Excel


1. Main Menu


Main menu mempunyai 9 command yang deretannya ialah File, Edit, View, Insert, Format, Tools, Data, Window and Help di mana huruf pertama setiap huruf pertama mempunyai garis di bawahnya. Kamu juga boleh buka semua command  dengan menekan  ALT + Huruf. Contohnya tekan ALT + F untuk membuka menu File.

2. Formatting Toolbar










0 comments:

Post a Comment